Diagnoza dysleksji i dysortografii w Niepublicznej Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Bolesławcu.
Dysleksja rozwojowa jest to zaburzenie objawiające się trudnościami w czytaniu i/lub pisaniu, które występują mimo prawidłowego rozwoju intelektualnego oraz właściwego przebiegu nauczania szkolnego dziecka. Kilkanaście procent dzieci ma trudności z opanowaniem tych umiejętności i nie wynika to z błędów w edukacji czy wychowaniu. Stwierdzeniu, czy dziecko ma dysleksję rozwojową, służy diagnoza dysleksji i dysortografii.
W skład dysleksji rozwojowej wchodzi między innymi:
Dysleksja – odmienny sposób nabywania umiejętności czytania i pisania oraz ortografii, o podłożu neurologicznym. Trudności te mogą wpłynąć na umiejętność liczenia czy planowania i nie są powiązane z zaburzeniami rozwoju intelektualnego, poważnymi wadami wzroku czy słuchu oraz nieprawidłową opieką dydaktyczną.
Dysortografia – jest pojmowana jako zespół trudności towarzyszących opanowaniu poprawnej pisowni wyrazów. Dziecko popełnia różngo rodzaju błędy, w tym ortograficzne, mimo dobrej znajomości zasad pisowni.
Symptomy dysleksji rozwojowej
Wiek przedszkolny
Charakterystyczne problemy w czytaniu i pisaniu można zauważyć dopiero, gdy dziecko pójdzie do szkoły. Natomiast w okresie przedszkolnym możemy zwrócić uwagę czy nie występują tzw. objawy ryzyka dysleksji. Należą do nich:
- pomimo dobrej inteligencji oraz braku zaniedbania dydaktycznego dziecko ma problemy z czytaniem;
- mylenie prawej ręki z lewą;
- opóźniony rozwój mowy;
- oburęczność;
- mała sprawność i koordynacja ruchów podczas zabawy;
- wadliwa wymowa, trudności z wypowiadaniem złożonych słów.
Klasy I-III
Symptomy dysleksji rozwojowej u dzieci w klasach I-II:
- wolne tempo czytania, słabe rozumienie tekstu bądź bardzo szybkie tempo czytania z wieloma błędami;
- popełnianie błędów podczas przepisywania tekstów ze wzoru;
- problemy z zapamiętaniem alfabetu;
- mylenie liter;
- trudności w pisaniu ze słuchu;
- trudności z zapisywaniem zmiękczeń, mylenie głosek i-j oraz głosek nosowych: ą-om, ę-en;
- nieprawidłowe trzymanie narzędzia do pisania;
- szybkie męczenie się ręki przy pisaniu;
- brak umiejętności łączenia liter;
- mało czytelne pismo.
Klasy IV-VI
Symptomy dysleksji rozwojowej u dzieci w klasach IV-VI:
- czytanie z mała liczbą błędów lecz wolno i bez rozumienia tekstu lub bardzo szybkie tempo czytania z wieloma błędami;
- niechęć do czytania;
- popełnianie błędów podczas przepisywania tekstów ze wzoru;
- mylenie podobnych liter;
- trudności w pisaniu ze słuchu;
- problemy z zapisywaniem zmiękczeń, mylenie głosek i-j oraz głosek nosowych: ą-om, ę-en;
- przesadne ściskanie długopisu podczas pisania oraz nadmierny bądź zbyt słaby nacisk na papier;
- wolne tempo pisania, szybkie męczenie się ręki;
- nieczytelne pismo;
- brak umiejętności łączenia liter.
Dodatkowo mogą występować problemy takie jak:
- zła orientacja na mapie;
- odczytywanie liczb od prawej do lewej stron;
- trudności z posługiwaniem się długimi liczbami;
- problemy z poprawną wymową wyrazów;
- zapamiętywanie nazwisk, nazw, dat, orientacja w czasie – chronologia;
- problemy z liczeniem w pamięci.
Gimnazjum / Klasy VII-VIII
Wymienione wyżej symptomy, utrzymują się, a dodatkowo mogą pojawić się nowe. Uczeń borykający się z dysleksją rozwojową często uzyskuje niższe wyniki, nieadekwatne do swoich możliwości. Problemy dziecka w nauce mogą być następujące:
- problemy ze zrozumieniem i zapamiętaniem czytanego tekstu;
- niechęć do czytania długich tekstów i grubych książek;
- liczne błędy ortograficzne i gramatyczne pomimo znajomości zasad pisowni;
- trudne do odczytania pismo odręczne;problemy z budowaniem wypowiedzi słownych;
- niepoprawne zapisywanie i odczytywanie liczb wielocyfrowych;
- trudności z dodawaniem w pamięci, bez pomocy kartki papieru;
- niski poziom umiejętności wykonywania wykresów i rysunków;
- trudności z czytaniem i rysowaniem map;
- zła orientacja w czasie (chronologia i daty);
- trudności w wykonywaniu ćwiczeń ruchowych, bieganiu, grach zespołowych;
- niechęć do uprawiania sportu.
W jakim wieku powinna być przeprowadzona diagnoza dysleksji i dysortografii?
Diagnoza dysleksji i dysortografii powinna być przeprowadzona jak najwcześniej. Jeżeli u dziecka obserwujemy trudności w nauce, czytaniu i pisaniu wymienione powyżej, należy niezwłocznie zgłosić się do poradni psychologiczno-pedagogicznej. Przeprowadzone badania pomogą opracować program specjalnych działań edukacyjnych, które uchronią dziecko od rozwinięcia się pełnych objawów dysleksji. Po wykonaniu badania w poradni, wydawana jest opinia ze szczegółowymi zaleceniami, jakie umiejętności i w jaki sposób należy ćwiczyć, by opanować trudności w nauce czytania i pisania.
Jak przebiega diagnoza dysleksji i dysortografii?
Diagnoza dysleksji i dysortografii trwa kilka godzin, dlatego badanie jest podzielone na 2 spotkania. Badanie kończy się wydaniem opinii dla szkoły i komisji egzaminacyjnych. W trakcie spotkań badane są:
- ogólny poziom inteligencji;
- pamięć wzrokowa i słuchowa;
- percepcja wzrokowa i słuchowa;
- koordynacja wzrokowo-ruchowa;
- sprawność manualna;
- lateralizacja;
- koncentracja uwagi.
Pierwsze spotkanie z pedagogiem – badanie dziecka | |
Drugie spotkanie z psychologiem– badanie dziecka |
Co należy przygotować przed badaniem?
Na badanie prosimy o zabranie ze sobą:
– opinię dziecka ze szkoły (dlaczego zostało skierowane do poradni);
– numer PESEL dziecka;
– zeszyt dziecka z języka polskiego i matematyki;
– okulary (jeżeli dziecko je nosi lub powinno nosić).