Diagnoza gotowości szkolnej dzieci 5-6 letnich w Niepublicznej Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Bolesławcu.
Ocena rozwoju psychomotorycznego i emocjonalnego dzieci rozpoczynających naukę szkolną.
Szczególnie istotna dla dziecka w wieku sześciu lat jest gotowość na pierwszą ważną zmianę w życiu, tj. przejście ze statusu przedszkolaka do statusu ucznia. Prowadzimy wieloaspektowe badanie rozwoju dzieci w wieku 5-6 lat pod kątem określenia poziomu rozwoju psychoruchowego i emocjonalnego, zwane jako diagnoza gotowości szkolnej, która określa przygotowanie dziecka do realizacji obowiązków, jakie stawia szkoła.
Tak więc:
- Czy zastanawialiście się Państwo jak ułatwić dziecku start w szkole?
- Jak sprawić, aby nauka będąca w wieku szkolnym podstawową formą aktywności dziecka przychodziła z łatwością?
- Co jest powodem, że jedne dzieci z radością chodzą do szkoły wiedząc, że mają tam możliwość odniesienia sukcesu, a inne od początku traktują szkołę jak zło konieczne? Oby Państwa dziecko nigdy nie należało do tej drugiej grupy!
Najczęstszą przyczyną niepowodzeń szkolnych (u ok. 20% dzieci) stanowią specyficzne trudności w opanowaniu czytania i pisania, określane mianem dysleksji rozwojowej. To, czy u dziecka mogą wystąpić trudności dyslektyczne, można z dużym prawdopodobieństwem ocenić już w wieku przedszkolnym, a nawet wcześniej. Warunkiem jest obserwacja dziecka w codziennym życiu w szczególności w sytuacjach związanych z zabawą i samoobsługą. Już na etapie przedszkola ujawnić się mogą zakłócenia rozwoju funkcji ważnych w momencie podjęcia nauki szkolnej.
Dlatego rodzice powinni zwrócić uwagę na:
- Rozwój mowy dziecka;
- Kształtowanie się sprawności ruchowej, a zwłaszcza manualnej;
- Zdolność do skupienia uwagi na działaniu;
- Wrażliwość słuchową, czyli umiejętność wyróżniania różnych dźwięków z otoczenia;
- Zamiłowanie do zabaw angażujących funkcje wzrokowe dziecka, czyli klocki, układanki, puzzle;
- Postępy w samoobsłudze (zapinanie guzików, wiązanie kokardek).
Stwierdzenia, które pozwolą orientacyjnie ocenić, czy dziecko należy do grupy dzieci „ryzyka dysleksji”, a tym samym czy sprosta wymaganiom szkolnym już na starcie:
- Dziecko nie lubi rysować i kolorować, słabo posługuje się nożyczkami. Jego prace plastyczne sprawiają wrażenie niestarannych;
- Dziecko jest oburęczne, trzyma ołówek, czy długopis raz w jednej raz w drugiej ręce;
- Dziecko ma wadę wymowy;
- Dziecko przekręca wyrazy (mówi np. kraktor), popełnia błędy gramatyczne;
- Ma problem z zapamiętaniem piosenek, wierszyków, nazw miesięcy, dni tygodnia itp.;
- Dziecko nie lubi zabaw ruchowych, niechętnie bawi się piłką;
- Trudności sprawiają mu wszelkie klocki, układanki, puzzle;
- Ma kłopot z poprawnym pokazaniem swojej lewej i prawej ręki;
- Trudno mu zapinać guziki, wiązać sznurowadła, dlatego na przykład nosi obuwie na „rzepy”;
- Ma kłopot w skoncentrowaniu się, łatwo się rozprasza;
- Nie zawsze poprawnie wykonuje złożone polecenia słowne, ponieważ ma trudności z ich dokładnym zapamiętaniem.
Co więcej, jeżeli podczas pierwszych prób pisania i czytania zaobserwujemy, że dziecko:
- Źle trzyma długopis;
- Nie zawsze pisze od strony lewej do prawej;
- Ma kłopoty podczas wyróżniania głosek i sylab w wyrazach;
- Nie słyszy różnicy w słowach podobnych np. kura – góra, buty – budy;
- Ma trudności z dokładnym odwzorowywaniem prostych szlaczków;
- Pisze w sposób zwierciadlany.
Powinno to stanowić sygnał do wizyty w poradni psychologicznej, celem zasięgnięcia konsultacji i dokonania diagnozy gotowości szkolnej pod kątem dojrzałości szkolnej dziecka.
Wczesne rozpoznanie, a co się z tym wiąże fachowa pomoc, pozwoli wyrównać ewentualne opóźnienia rozwojowe. Pozytywna diagnoza gotowości szkolnej nie tylko wskaże przyczyny trudności, określi również mocne strony dziecka, a więc zdolności, które mogą być w przyszłości rozwijane odpowiednio ukierunkowanym kształceniem.
Wiek 5-6 dzieck to najlepszy okres rozwojowy, w którym wcześnie zdiagnozowane opóźnienia w zakresie funkcji ważnych przy podejmowaniu nauki daje się na ogół szybko usunąć. Praca z dzieckiem ma formę zabawową i niejednokrotnie może być prowadzona przez rodziców w domu. Wizyta w poradni psychologicznej daje więc szansę na wszechstronne badanie możliwości dziecka i rozpoczęcie ewentualnych działań terapeutycznych, pozwalających na wkroczenie w nowy etap aktywności (tzw. szkolny) z pozytywnym nastawieniem, a więc bez lęków i obaw.
Przebieg procesu diagnostycznego:
Pierwsze spotkanie z pedagogiem – badanie dziecka | |
Drugie spotkanie z psychologiem– badanie dziecka |
Wydajemy opinie honorowane przez szkoły – w tym opinie dotyczące odroczenia lub przyspieszenia realizacji obowiązku szkolnego.
Co należy przygotować przed badaniem?
Na badanie prosimy o zabranie ze sobą:
- opinię dziecka ze szkoły (dlaczego zostało skierowane do poradni);
- numer PESEL dziecka;
- prace i zeszyt dziecka (rysunki, zeszyt z pierwszymi literkami);
- okulary (jeżeli dziecko je nosi lub powinno nosić).