Szkoła dla rodziców i wychowawców w Niepublicznej Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Bolesławcu.
Czym jest ,,Szkoła dla rodziców i wychowawców”?
Szkoła dla rodziców i wychowawców to ogólnopolski program wspierania umiejętności wychowawczych autorstwa J.Sakowskiej. Opracowany został w oparciu o koncepcję T.Gordona ,,Wychowanie bez porażek” i metodę A.Faber, E. Mezlish, autorek książki z cyklu ,”Jak mówić do dzieci, żeby nas słuchały, jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły”.
Udział w programie daje możliwość wymiany poglądów i doświadczeń związanych z wychowaniem dzieci. Zajęcia są oparte na aktywnym udziale w ćwiczeniach, umożliwiających spojrzenie na problemy dziecka z jego perspektywy. Umożliwiają wnikliwe poznanie i rozumienie zachowań dziecka. Dają możliwość identyfikacji z problemami i obawami innych rodziców, którzy mają ten sam cel, jakim jest dobro dziecka.
Szkoła dla Rodziców adresowana jest do osób, które chcą lepiej komunikować się z własnymi dziećmi, kształtować poprawne relacje, oparte na akceptacji, szacunku i zaufaniu.
Główne motto Szkoły dla Rodziców i Wychowawców to: ,,Wychowywać, kochać i wymagać”.
Zajęcia prowadzone są:
- w formie warsztatowej, w przyjaznej i miłej atmosferze,
- w grupach nie większych niż 15 osób.
Prowadząca: mgr Dorota Skorupa – pedagog, terapeuta
Celem Szkoły dla Rodziców jest:
- wspieranie rodziców w radzeniu sobie w codziennych kontaktach z dziećmi,
- nauka umiejętności dialogu i kształtowania relacji opartych na wzajemnym szacunku i zaufaniu,
- budowanie silnej więzi między rodzicami i dziećmi,
- zdobywanie umiejętności rozwiązywania trudnych problemów,
- doskonalenie umiejętności porozumiewania się z dziećmi,
- refleksja nad własnymi postawami wychowawczymi,
- wymiana doświadczeń.
Tematyka zajęć:
- Poznanie, kontakt, integracja. Przedstawienie ogólnej idei warsztatów. Ćwiczenia wprowadzające.
- Granice w wychowaniu. Konieczność stawiania granic w procesie wychowawczym. Zdrowe granice w relacjach z innymi. Rodzic asertywny.
- Uczucia – część I. Pojęcia i definicje. Właściwości uczuć. Jak sobie z nimi radzić.
- Uczucia – część II. Jak pomóc dziecku, by radziło sobie z trudnymi uczuciami. Jak sprawić, by dziecko robiło to, czego od niego oczekuję?
- Zachęcanie dziecka do współpracy.
- Kary i konsekwencja w wychowaniu. Kary, które uczą i wychowują oraz te, które ranią i pozostawiają urazy emocjonalne. Karać czy nie karać?
- Konstruktywne rozwiązywanie problemów i konfliktów.
- Zachęcanie do samodzielności.
- Pomocna pochwała i zachęta. Jak pochwały wpływają na zachowanie i obraz samego siebie?
- Role w rodzinie – wpisywanie dziecka w role i uwalnianie od grania tych ról.
- Podsumowanie i zakończenie.
Program obejmuje 10 spotkań po 3-4 godziny (w zależności od potrzeb i problemów).
Co możemy zyskać poprzez udział w programie?
- nabycie umiejętności stawiania granic w kontaktach z dziećmi,
- zmianę postaw wychowawczych,
- umiejętność rozwiązywania problemów z dziećmi metodą bez porażek,
- umiejętność konstruktywnego stosowania kar i pochwał,
- umiejętność wychowywania dziecka do samodzielności.