Terapia wad wymowy w Niepublicznej Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Bolesławcu.
Usuwanie wszelkiego rodzaju wad wymowy.
Mowa jest związana z ogromnym obszarem działań człowieka i ma wpływ na kształtowanie się jego osobowości w szczególności w okresie dorastania. Właściwa technika mówienia, wyraziste wymawianie wyrazów i poprawna dykcja dają dużo większe szanse na zawodowy sukces nie tylko w szkole, ale również w późniejszym życiu. Problemy związane z mową są częstą przyczyn problemów zarówno edukacyjnych, jak i środowiskowych – może być to powodem drwin. Poprawna wymowa także ma wpływ na procesy percepcyjne, w szczególności naukę pisania i czytania. Terapia wad wymowy potrafi wady te skutecznie skorygować.
Najczęściej występujące wady wymowy:
- opóźniony rozwój mowy,
- kappacyzm – nieprawidłowa realizacja głoski k np. kura – tura, kino – tino,
- gammacyzm – nieprawidłowa realizacja głoski g np. góra – dóra, gitara – ditara,
- seplenienie – nieprawidłowa realizacja głosek: s, z, c, dz, ś, ź, ć, dź, sz, ż, cz, dż np. myszy – mysy, szafa – safa,
- jąkanie – zaburzeniu ulega płynność mowy, powtarzane są dźwięki, sylaby, słowa, może występować zjawisko przeciągania pewnych sylab lub robienia pauz w nieodpowiednich miejscach, można zaobserwować trudność wydobycia dźwięku.
- reranie – brak lub nieprawidłowa realizacja głoski r np. rower – jowej, rower – łoweł.
Terapia wad wymowy – etapy:
-
- Diagnostyka – rozpoznawanie zakłóceń lub zaburzeń językowych, przeprowadzanie badań mowy, zdiagnozowanie wady wymowy oraz udostępnienie wyników badań zainteresowanym.
- Terapia – wyeliminowanie wszelkich zakłóceń i zaburzeń komunikacji językowej i pomoc w przezwyciężaniu problemów uczniów, mających trudności z mówieniem, rozumieniem, pisaniem i czytaniem. Celem przeprowadzenia terapii wad wymowy jest usunięcie wszelkich wadliwych dźwięków i wytworzenie na ich miejsce nowych, prawidłowych oraz:
- systematyczne prowadzenie zajęć korygujących wady wymowy,
- stosowanie ćwiczeń usprawniających aparat artykulacyjny,
- usprawnianie funkcji oddechowo – fonacyjnych,
- usprawnianie słuchu fonematycznego,
- usprawnianie analizy i syntezy słuchowej,
- usprawnianie analizatora wzrokowego,
- wzbogacanie słownictwa czynnego i biernego,
- rozwijanie komunikacji językowej poprzez usprawnianie funkcji mowy,
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się,
- wyrównywanie opóźnień mowy,
- korygowanie wad wymowy,
- stymulowanie rozwoju poznawczo- językowego,
- udzielanie porad i wskazówek rodzicom w celu uzyskania lepszych efektów terapii.